תאונות דרכים עם אופניים חשמליים
כחלק מהמגמה ההולכת וצוברת תאוצה של רכיבה על אופניים בכלל ואופניים חשמליים בפרט, סברנו כי יש להעלות על האתר, מספר עניינים משפטיים חשובים, הנוגעים לרכיבה באופניים חשמליים, על הסיכונים והחבות המשפטית של רוכב אופניים ואפילו מוכר אופניים, במקרה של תאונה.
רכבתם על אופניים חשמליים והייתם מעורבים בתאונה? האם חייבים לבטח אתכם בביטוח חובה? קראו את המדריך למדוושים מאת ליטל דוברוביצקי בשיתוף עו"ד ליאנה חזין רביב כפי שפורסם במדור ממון בידיעות אחרונות – לחצו כאן להורדת PDF
נשאלת השאלה האם ההגדרה של אופניים חשמליים שונה מאופניים רגילים?
האם החוק מתייחס לאופניים חשמליים ?
תקנות התעבורה, תשכ"א -1961, אשר הסדירו חוקית את האופניים החשמליים, היו הוראת שעה, אשר פקעו כבר בשנת 2011. במסגרת התקנות, אופניים חשמליים, הם אופניים עם מנוע עזר, בעלי שני גלגלים המורכבים זה אחר זה שמותקן בהם מנוע עזר חשמלי ושנתקיימו בהם כל אלו: ההספק המרבי של הנוע אינו עולה על 250 וואט, המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושות האופניים וכי כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש. יובהר כי אותה הוראת שעה, קבעה כי גם פטור מחובת רישיון רכב, רישיון נהיגה לנוהגים באופניים חשמליים וכן קבעה כי חל איסור רכיבה לילדים מתחת לגיל 14.
אומנם התקנות הנ"ל פקעו, יחד עם זאת, ידוע כי התקנות החדשות נמצאות בשלבי גיבוש סופיים, לפני הגשתם לאישור הוועדה. יובהר כי לכאורה עד שלא יאושרו התקנות, מי שרוכב על אופניים חשמליים עובר על החוק, אך עדיין אנו לא רואים אנשים אשר נענשים בגין רכיבה על אופניים אלו וכאן גם המקום לציין כי בשל אי יכולת אכיפה של התקנות עוד שהיו בתוקף, החל שיווק רב של אופניים לא חוקיות, כלומר כאלו שמגיעות למהירות גבוהה הרבה יותר ועולות על הדרישה של 250 וואט.
בעניין זה יצוין כי יש שני סוגי אופניים חשמליים. האחד אלו אליהם התכוונו התקנות, אופניים מסוג Pedelecs. אופניים שמצוידים במנוע עזר חשמלי שהספקו המרבי יורד באופן הדרגתי עם העלייה במהירות הנסיעה. מנוע העזר מפסיק את פעולתו עם הגעת המהירות בערך ל-25 קמ"ש. או כאשר נפסק הדיווש. כלומר, אופניים לכל דבר, עם דוושות שלמעשה מסייעות לרוכב בדיווש ומקלות עליו בעבודת הדיווש עצמה.
הסוג השני יותר קרוב לטוסטוסים שהיו בזמנו, אפילו אפשר להגיד קטנוע קטן. אלה אופניים שנקראים E-bike, הם מצוידים במנוע עזר חשמלי, בדרך כלל בהספקים גבוהים יחסית, והרכיבה עליהם יכולה להיעשות ללא דיווש, רק על-ידי המנוע, באמצעות מצערת שנמצאת על גבי הכידון.
האם יש חובת ביטוח לאופניים חשמליים ? כמו רכב שיש לו חובת ביטוח חובה ?
בהתאם למידע הקיים, ישנם נפגעים רבים אשר נפגעים מאופניים, וכיום הפציעות קשות מאוד בייחוד מאז כניסתם של האופניים החשמליים לרחובות, אשר מגיעים למהירות גבוהה מאוד, כמו טוסטוסים ולמרות זאת אין חובת ביטוח חובה. למעשה אין ביטוח חובה אשר מבטח את האופניים החשמליים.
בתחילת ינואר 2014, התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא של אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, ועמותת אור ירוק, הגישה דרישה לחייב בביטוח של האופניים החשמליים, יחד עם זאת, אין בינתיים כל שינוי לגבי ביטוחי חובה לאופניים חשמליים.
בעניין זה חשוב לציין כי אומנם בית המשפט טרם נדרש לשאלה, האם אופניים חשמליים נחשבים רכב מנועי בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ואולם, בהתאם למציאות המשפטית כיום, ניתן להניח כי אופניים חשמליים הם אינם רכב מנועי לצורך החוק. בע"א 2606/06 דיווי שפורן נגד ג'ק תורג'מן, אשר נדון בבית המשפט העליון, נקבע כי קורקינט מכני, אינו עונה להגדרת "רכב מנועי" לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שכן הוא נבנה ונקנה בעיקר כצעצוע לילדים ובני נוער. בית המשפט התייחס בפסק הדין לכך שהמנוע הינו קטן ומהירות נמוכה (24 -32 קמ"ש) וכי הוא נקנה במחיר זול בחנות צעצועים ועיקר ייעודו אינו לתחבורה. כמו כן התייחס בית המשפט לכך שקורקינט אינו מוכר בדיני התעבורה ככלי רכב בעל זהות ברורה ומגודרת, עליו חלות חובות השגת רישיון נהיגה, רישוי רכב וביטוח על פי הפקודה. בעניינים אחרים קבעו בתי המשפט כי גם קלנועית חשמלית אינה נחשבת רכב מנועי על פי החוק ולפיכך אנו סבורים כי בשלב זה ולפחות עד לשינוי החקיקה אם בכלל, אופניים חשמליים אינם נחשבים רכב מנועי על פי החוק.
מה קורה במקרה של תאונה?
במקרה של תאונה בין רוכב אופניים חשמליים ובין רכב
מדובר בתאונת דרכים אשר חוסה תחת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. רוכב האופניים ייחשב לעניין זה כהולך רגל והוא יוכל לתבוע את ביטוח החובה של הרכב. בעניין זה חשוב להבהיר, כי בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אין נפקות לשאלה מי אשם בתאונה ולכן בכל מקרה של תאונה, ניתן לתבוע את ביטוח החובה בגין נזקי הגוף שנגרמו לנפגע. הרוכב יוכל לקבל פיצוי בגין כאב וסבל, אובדן ימי עבודה, הוצאות ובמקרים של נכות קבועה וכן יוכל לתבוע גם את נזקיו העתידיים.
במקרה של תאונה בין הולך רגל ורוכב אופניים
מדובר בתביעה אישית כנגד האשם לתאונה. כלומר, היה ורוכב האופניים התרשל בנהיגתו ופגע תוך כדי כך בהולך רגל, הולך הרגל יוכל לתבוע את רוכב האופניים ולהיפך. יחד עם זאת חשוב לציין כי לעיתים מדובר בנזקים קשים ביותר, ולא תמיד לצד הנתבע יש כיס עמוק לשלם את הנזק שגרם. לכן אנו ממליצים בכל מקרה לרוכבי האופניים לנסות ולרכוש פוליסה ייעודית לרוכבי אופניים, אשר כוללת פיצוי במקרה של תאונה גם לנזקיו של הרוכב, גם לנזקי צד ג' ואף לנזק רכוש של האופניים (למרות שהכיסוי במסגרת הפוליסות הללו, הוא כיסוי נמוך יחסית ופעמים רבות אין בו כדי לכסות את הנזק).
נשאלת השאלה האם חברת הביטוח שתנפיק פוליסה ייעודית, תנסה לחמוק מאחריותה על פי הפוליסה, במצב שבו רוכב האופניים החשמליים, רוכב על אופניים לא חוקיים?? הפוליסה הינה חוזה לכל דבר ועניין ולכן כל תנאיה מופיעים בפוליסה. יש להניח שחברת ביטוח אשר מנפיקה פוליסה לכלי מיוחד זה, תדע לנסח את הפוליסה בצורה המיטבית ולהחריג את הכלים הלא חוקיים במסגרת הפוליסה ולכן לא יהיה לה כיסוי. במקרה שבו לא הוחרג הכלי המסוכן מהפוליסה, חברת הביטוח לא תוכל לחמוק מאחריות. בעניין זה חשוב להבהיר, כי עבירה על חוקי התעבורה, הם עבירה שעשויה לגרור הגשת כתב אישום, אך היא אינה בהכרח מפקיעה כיסוי ביטוחי. במידה וחברת הביטוח רוצה להחריג מקרים מסוימים מגדר הפוליסה, עליה לציין זאת במפורט ובצורה ברורה.
בעניין זה חשוב לציין כי אם הולך הרגל יפגע מאופניים חשמליים, שאינם חוקיים, ואלו נמכרו לרוכב האופניים בחנות מסוימת, יכול להיות שתהיה להולך הרגל עילת תביעה נגד החנות שמכרה את האופניים הלא חוקיים.
עוד חשוב להבהיר כי ילדים עד גיל 18 הנמצאים במסגרת החינוך, מכוסים במסגרת פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים, אשר מכסה את התלמידים במשך 24 שעות ביממה, ולכן במקרה של ילד שנפגע ונגרמו לו נזקים המכוסים על פי הפוליסה, ניתן יהיה לתבוע את הפוליסה.
במקרה של תאונה עצמית של רוכב האופניים
כאמור, אם יש לרוכב פוליסה של תאונות אישיות יוכל הרוכב לתבוע את הפוליסה. ומעבר לכך, אם מדובר בתאונה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, תהיה לרוכב האופניים עילת תביעה נגד ביטוח לאומי. כמו כן במידה והתאונה ארעה עקב רשלנותו של אחר, יוכל רוכב האופניים לתבוע את הגורם הרשלן. לדוגמא, במקרה בו טיפלנו רוכב אופניים רכב על אופניו בטיילת בתל אביב, נתקל באדנית קבועה על הטיילת שלא היתה מסומנת ולא היה בה עץ, ככל האדניות האחרות על המדרכה. הרוכב שנפגע קשות ונגרמה לו נכות לצמיתות, קיבל פיצויים מעיריית תל אביב על התרשלותה.
תאונות הנגרמות עקב פגם בייצור האופניים
במקרים בהם קיים פגם בייצור האופניים והתאונה מתרחשת כתוצאה מאותו פגם, ניתן לתבוע את היצרן ואת בית העסק שמכר לרוכב את האופניים. יש אפילו חוק ספציפי המתייחס למוצרים פגומים בגינו ניתן לתבוע, אשר קובע אחריות חמורה לייצרן.
בכל מקרה של תאונה, שאינה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תאונה עם כלי רכב מנועי), יוכל התובע לתבוע את האשם בתאונה לפי פקודת הנזיקין ולדרוש פיצוי בגין כאב וסבל, הפסדי שכר לעבר, הוצאות רפואיות, פיצוי בגין נסיעות ועוד. כמו כן יוכל לתבוע פיצוי עתידי במידה ותגרם לו נכות לצמיתות.
בכל מקרה של תאונה אנו מציעים כי הנפגע יצלם את מקום התאונה, את הרכב הפוגע, את נזקי גופו והנזק לאופניים ו/או לרכב. אם יש עדים במקום, כדאי לקחת פרטים שלהם, ובמידת הצורך להתפנות באמצעות אמבולנס.
כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, רונן ברק ושות', משרד עו"ד